ChristelijkPodium.nl
Home >> Forum >> Prikbord >> Var/Artiestenregeling <
Je bent niet ingelogd.  Klik hier om in te loggen

Forum > Prikbord >

Var/Artiestenregeling

Aanmelden
Regels
   Aantal reacties: 3
Plaats een reactie
DoorReactie
Nathanja
18-05-2010
22:46
Belasting...Var/artiestenregeling..what to do

Hallo mensen,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen in de jungle die de belastingdienst heet. Ik wil graag na de zomervakantie beginnen met optredens, ben nu nog bezig met voorbereidingen. En ik wil graag alles qua betaling etc op de goede manier doen.

Maar wat komt er allemaal bij kijken? Ik zou het mooi vinden om in ieder geval 1x per maand..en wellicht uiteindelijk elk weekend een optreden te hebben.

Dit zou met maar ook zonder band kunnen.

Waar begin je echter qua administratie als je dit proces begint...en hoe zit het met contracten en belasting..?? Ik heb wat gelezen van een Var en een artiestenregeling..maar ik weet niet goed wat ik moet doen...

groetjes

Albert Barth
19-05-2010
17:10

Ha Nathanja,

Dat is ook best ingewikkeld. Wij van Kleinkunstig vragen van onze artiesten en workshopleiders altijd een VAR-WUO (verklaring arbeidsrelatie winst uit onderneming). Om zo'n VAR aan te vragen moet je je inschrijven bij de KVK en een BTW nummer aanvragen. Als je een aanvraag doet, kan het ook zijn dat je een VAR-RUOW krijgt (resultaat uit overige werkzaamheden), die VAR wordt door ons niet geaccepteerd, maar de kleine podia accepteren die meestal wel.
Als je weinig optreedt en alleen bij particulieren en kerken kan je ook een onkostenvergoeding vragen. Dat kan je dan opgeven onder 'extra inkomsten' aan de belastingdienst.

Groetjes,
Albert

Ilona
29-05-2010
14:34

hoi Nathanja,
ik heb me er ook net in verdiept. De Kleine Vergoedingsregeling voor Artiesten houdt in dat je tot max. 163 euro per optreden uitbetaald kan krijgen zonder dat je opdrachtgever daarover loonbelasting hoeft te betalen. Jij moet die vergoeding dan onder 'Vergoeiding uit Overige Werkzaamheden' opgeven voor de inkomstenbelasting. Als je bent ingeschreven bij de KvK dan mag je geen gebruik maken van deze regeling. In dat geval moet je een BTW-administratie bijhouden en je opdrachtgevers facturen sturen. Als je onder een bepaald bedrag aan omzet blijft dan kun je onder de Kleine Ondernemersregeling vallen en hoef je geen BTW af te dragen (je moet wel BTW-aangifte blijven doen).
Ik heb nu zelf ervoor gekozen om mij bij de KVK en belastingdienst als ondernemer in te schrijven.

Plaats een reactie
Op deze pagina zijn algemene voorwaarden van toepassing          (c) Impresariaat Kleinkunstig